neděle 21. března 2021

Proč je ECB špatná


 Minule jsem slíbil můj největší problém s EURem a už mě dokonce už píšete (#LolInfluencer)

Můj hlavní problém s Euro je ECB, která podle mě dělá špatnou MP, důvodů je několik, které teď nejsou důležité. NGDP (nominální HDP) v eurozoně rostla historicky 4,25 % (řekněme Inflační cíl 2 % a potenciál 2,25% not great not terrible, USA rostla cca 5 %). Historicky jsem se tady snažil popsat, že když dojde ke krizi tak to má být Centrální banka, která stimuluje ekonomiku a drží ekonomiku nad vodou.

Jasně určitě sem naběhnou Austrians, kteří budou argumenovat že je třeba pátrat po přičině a tahle stimulace může vyvolávat malinvestments, jasně to může být pravda, ale moderní ekonomiky hlavně ta americka je schopna relativně rychle realokovat své výrobní kapacity, když dojde je korekci, je ale nutné, ať tenhle proces probíhá hladce. Jednak tomu pomáhá nízká regulace, např trh práce, ale i např vhodná monetární politika, který ekonomiku neškrtí a umožňuje realokaci.

Problém ECB je, že když příjde krize tak ECB má jednak krizi prohlubovat, což se ukázalo hned dvakrát.

Jednak v říjnu 2008, kdy v americe padal bankovní sektor, tak ECB zvyšovala sazby, protože chybně identifikovala nabídkový šok, a potom můj oblíbenec v roce 2011, což je pro mě největší mindfuck monetární historie.

Změna sazby z 0,25 % na 0,75 % možná nevypadá jako hodně, ale když se Sazba blíží 0% tak to nejdůležitější je komunikace centrální banky. Problémy Řecka a dalších zemí pramení z velké části z těhle hiků. A ne fakt to není o "devalvation escpae from whatever" jak rád @jilm utočí na jížní křídlo že místní řešení problémů je devalvace.

Krásnou kontrolní proměnou je Fed, který nejen že držel sazby na nule, tak prováděl QE.

Rozdílné chápání funkce centrální banky lze vidět na těchto obrázcích. Zatimco Fed pomáhal ekonomice jak mohl, tak ECB házela klacky pod nohy všem svým členům.



V Eurozoně také řádila fiskální krize, které ECB nijak nepomáhala.

Pokud tuto chybnou politiku protáhneme do dalších let, tak modrý graf je růst NGDP dle reality a červená čára je pokud by ECB držela tento trend na urovni 4,25 %. NGDP díky ECB je nižší o 25 %.






Na to si vzpomeňte až vám někdo bude říkat, že směnárny a FX hedge náklady jsou velké a měli by jsme přijmout EURo. Tahle suboptimální monetární politika snižuje také bohatství v ČR, aniž by jsme byli v eurozoně.

Jestli tady někdo bude psát o tom, že ECB nemá pod kontrolou NGDP, stop just stop and go back to school.  NGDP je plně pod kontrolou Centrálních bank, a problém s fiskálem si příště ukážem na Monetary offset, kde pokup Paulie Krugmana, kterého jsem minule tak chválil








Žádné komentáře:

Okomentovat